Sunday, December 9, 2007

the three visitors / cei trei vizitatori

Ultimele întâlniri ale tinerilor din Baia Mare au avut ca studiu capitolele 18 – 20 din Geneza. Ele relatează câteva episoade legate de Avraam şi Lot. Mai întâi, pe când Avraam şedea sub stejarii din Mamre, a avut parte de trei vizitatori din cer. Încă de la început, s-a arătat primitor cu ei şi le-a oferit cele mai bune bucate. După aceasta, ei îl înştiinţează de faptul că în anul următor, Sarah, soţia sa, va avea parte de un fiu, întărind, în acest fel, promisiunea conform căreia Avraam va ajunge un popor mare şi puternic, în care vor fi binecuvântate toate popoarele pământului. La plecare, unul dintre vizitatori, căruia Avraam i se adresează cu titlul de „Adonai”, îi spune că, din cauza păcatului nespus de mare al Sodomei şi Gomorei, aceste cetăţi vor fi nimicite. În această situaţie, Avraam ia rolul unui mediator pentru cetatea Sodomei, rugându-se Domnului pentru cruţarea ei, în cazul în care acolo se vor găsi cel puţin 10 oameni credincioşi. Domnul, redat de autor, în întreg capitolul, cu termenul de Yehovah, îi promite că într-o asemenea situaţie, cetatea nu va fi nimicită.

Principalele idei asupra cărora ne-am axat studiul au fost legate de termenii folosiţi în legătură cu vizitatorii şi promisiunile făcute lui Avraam. Din textul capitolului 18 se pare că Avraam a vorbit cu unul dintre cei trei, pentru care foloseşte un termen ce se adresează exclusiv divinităţii (conform Concordanţei Strong). „Adonai” (sub formă de plural) nu se foloseşte în relaţiile umane. În timp ce termenul „domnul meu”, utilizat de Sarah, pentru a-l numi pe Avraam, este, în versetul 12, „adon”. Acesta înseamnă „suveran”, însă el are atât valenţe umane cât şi spirituale. De aici deducem că Avraam ştia cu cine stătea de vorbă. El şi-a dat seama că vizitatorii erau trimişi de Dumnezeu. Pentru a întări această idee, autorul, Moise, foloseşte pentru interlocutorul lui Avraam un alt termen: Yehovah. Însă, Avraam nu i se adresează cu acest apelativ.

Doi dintre vizitatori au plecat către Sodoma, o cetate – reşedinţă a acelei regiuni, însă interlocutorul lui Avraam a rămas. Coroborând aceasta cu faptul că Lot li se adresează celor doi vizitatori ai săi cu titlul de „adon”, putem deduce că unul din cei trei purta un rang superior. Folosirea lui „Adonai” ne poate sugera faptul că El a fost Logosul.

Vom reveni cu continuarea relatării din cap. 19.

.........................................

During our last youth meetings we had in Baia Mare, we studied Genesis 18 - 20. They present a few episodes related to Abraham and Lot. First, when Abraham was sitting under the oaks of Mamre, he had three visitors from above. From the beginning, he showed them hospitality and offered them the best food he had. Next, they let him know that the next year, Sarah, his wife, would have a baby, making stronger the promise about Abraham becoming a great and strong nation, that would be a blessing for all mankind. Before their departure, one of the visitors, who Abraham calls “Adonai”, tells him that, because of a very grievous sin of Sodom an Gomorrah, these cities would be destroyed. Hearing that, Abraham acts like a mediator for the city of Sodom, begging Lord for its salvation, in case there would be at least ten righteous found there. The Lord, named by the author, in the entire chapter, as Yehovah, promises Abraham that in such a case, the city would be spared.

The main ideas of our study referred to the terms used to name the three visitors and to the promises made to Abraham. Reading the text of the 18th chapter, it seems that Abraham spoke to one of those three, using a term that refers to a divine being, exclusively (Strong concordance). “Adonai” (as a plural) is not used in regular human relations. While the term my “lord”, used here by Sarah, to call her husband, is “adon” (v. 12). This means sovereign, but it is used for both human and spiritual beings. It is a sign for us to see that Abraham knew to whom he was talking to. He realized those visitors had been sent by God. For putting this more obvious, the author, Moses, uses another term to call Abraham’s visitor: Yehovah. But he is not called by Abraham with this name.

Two of the visitors left for Sodom, a capital city of that region, but the one Abraham talked to remained. Connecting this with the fact that Lot called his two visitors “adon”, we can get to the conclusion that the other visitor had a superior rank. The using of term “Adonai’ may suggest us he was the Logos.

We will continue with the 19th chapter.

3 comments:

Anonymous said...

studierea intamplarilor din vechiul testament ne da posibilitatea sa vedem relatia dintre Dumnezeu si oamenii din vechime. avem foarte multe de invatat din insusirile lui D-zeu manifestate in aceste relatii. multumim tinerilor din Baia Mare pentru relatare:)

Persida

cip said...

este incredibil câte amănunte pline de subînţelesuri pot oferi anumite texte din Vechiul Testament. este o bucurie imensă când le descoperi.

Anonymous said...

va muiltumesc pt. ce faceti voi. intr-adevar e o mare binecuvantare citind acest studiu.sunt niste informatii importane pe care ar trebui sa le tinem in minte.