Monday, March 12, 2007

intalnire tineri - baia mare, 10 martie, 2007













Sambata trecuta, a fost momentul pentru a studia doua pilde din Noul Testament. Eli si Aurelian au fost cei care ne-au condus in discutii. Cel ce a inceput a fost Eli, care a prezentat pilda cu oaia ratacita. Aceasta se afla in Matei 18:10-14 si arata ca daca dintr-o turma de 100 de oi una se rataceste, pastorul va merge sa o caute pe cea ratacita, iar cand o gaseste are mai multa bucurie decat de celelalte 99 de oi. Conversatia noastra pe aceasta tema a inceput prin a reaminti cine sunt acesti micuti. Apoi am continuat prin a remarca faptul ca Dumnezeu ii protejeaza pe credinciosii sai. Cu alte cuvinte expresia “ingerii lor in ceruri” din versetul 10 se mai gaseste si in alte locuri in scriptura printre care amintim Psalmii sau Iov. Ultimul era protejat si nimic nu i s-a intamplat fara permisiunea lui Iehova.

Tabloul vizual prezentat aici este unul care atrage puternic atentia. Prezenta numarului 100, care pare a reprezenta creatia, si o oaie ratacita creeaza un interesant contrast. Aceasta imagine a oii ratacite mai apare si in Psalmi, Isaia sau Zaharia.

A doua pilda, cea a robului nemilostiv, descrisa in acelasi capitol 18, incepand cu versetul 21, a fost dezbatuta cu ajutorul celui de-al doilea moderator, Aurelian. Din nou, am remarcat contrastul puternic dintre datoria robului si datoria tovarasului. Pe cand robul datora o suma imensa (10.000 de galbeni), tovarasul robului nu datora decat o suma mica (100 de lei). Am discutat cum pilda aceasta poate ilustra atributele lui Dumnezeu: puterea, dreptatea, intelepciunea si iubirea; si masura in care noi le avem. Planul lui Dumnezeu este maret in felul in care apare liberul arbitru si in modul cum decurge de la sine. Apoi se observa ca personajul dator cu 10.000 de galbeni era rob, slujitor, pe cand cel care datora 100 de lei era prietenul robului. Erau probabil intr-o relatie amicala si totusi il arunca in temnita. Actiunea sa nu ramane fara efecte pentru ca vedem ca in continuare el este dat pe mana chinuitorilor. Am presupus ca acesti chinuitor apar cand protectia, pe care am amintit-o mai sus, dispare si astfel se deschid oportunitati pentru adversar.

O alta directie a discutiei noastre a fost iertarea. Cum trebuie sa fie aceasta? Trebuie sa fie o iertare sincera, din inima, resentimentele nu mai trebuie sa existe. Vedem ca Petru este cel care intreaba de iertare si i se ofera ca raspuns pilda robului nemilostiv. Intrebarea lui Petru, legata de iertarea de 7 ori are legatura cu Vechiul Testament. Raspunsul insa este nu 7 ci de 70 de ori cate 7, adica o iertare totala, o iertare din inima. Concluzia noastra a fost ca este usor sa spunem ca iertam dar, practic, este mult mai greu decat am putea crede.
In cele din urma, am testat cantarea pe care am invatat-o la seminar, urmata de inca doua cantari pe care le-am cantat si fratilor, in duminica ce a urmat.

Text semnat de Dani Achim

2 comments:

calinmateo said...

Multumim Dani!!

cip said...

Dani face treaba. Textele suna bine. Ii mai dam de lucru, zic eu!